Pray For MH370

Pray For MH370

BELAJAR PELBAGAI BAHASA DI KURSUS KHAS

Shahabudeen Jalil Kamarul Jaman tidak belajar pelbagai bahasa melalui sains dan matematik tetapi beliau belajar pelbagi bahasa dengan mengikuti pelbagai kursus bahasa secara khusus. Dengan kemahiran menguasai pelbagai bahasa maka beliau mampu menimba ilmu dari pelbagai bidang dan negara.

Isu PPSMI ialah mempelajari bahasa Inggeris melalui pengajaran dan pembelajaran subjek sains dan matematik di sekolah rendah kepada kanak-kanak yang belum mampu menguasai bahasa Inggeris. Kanak-kanak ini perlu memahami konsep sains dan matematik selain mepelajari gramar serta tatabahasa Inggeris.

Yang dikejar tak dapat yang dikendung berciciran.

Jangan jadikan anak-anak kita "handicap" kepada mereka yang telah PRO dalam bahasa Inggeris. Siapa yang handicap? Anak-anak luar bandar. Siapa yang PRO? Anak-anak orang kaya yang mampu ke tadika berbahasa Inggeris seperti "Twinkle", "Seri Kenanga", "Bunga Raya". "Jack and Jill". Berapakah yuran bulanan tadika elit di atas? Purata RM150-RM300/= sebulan


Tutur tujuh bahasa dunia


PROFIL: Shahabudeen Jalil Kamarul Jaman

INFO: Tempat Shahabudeen belajar bahasa

# Bahasa Russia: Pusat Kebudayaan dan Sains Russia di Ampang.

# Bahasa Arab dengan Ustaz Syed Taufik Jamalullail berketurunan Yaman di Ampang.


Umur: 28 tahun
Bapa: Kamarul Jaman, 52
Ibu: Mumtaj Begum, 48.
Asal: Alor Star, Kedah

Adik beradik:
# Dr Habiba Nazeera Begum, 28,
# Mohamed Ismail, 24,
# Noor Aishah, 20,
# Mohamed Firdous, 19.

Pendidikan:
# Kolej Sultan Abdul Hamid, Kedah (1995-1999).
# Sekolah Rendah Haji Mohd Shariff, Kedah (1989-1994).

Kemahiran bahasa:
# Bahasa Malaysia
# Tamil
# Bahasa Inggeris
# Mandarin
# Arab
# Jerman
# Russia


Selain bahasa Malaysia, Inggeris dan Tamil, turut kuasai bahasa Jerman, Russia, Mandarin dan Arab

SEMAKIN banyak bahasa yang diketahui, semakin banyak ilmu diperoleh. Ia kelebihan yang jelas menguntungkan sesiapa saja kerana kemahiran itu membolehkan seseorang berada di mana-mana pelusuk dunia dalam keadaan mudah dan selesa.

Pokok pangkalnya ialah tidak akan berlaku masalah komunikasi disebabkan kesukaran memahami bahasa tempat dikunjungi, bahkan ia sebenarnya lebih mudah tanpa perlu menggunakan bantuan orang tengah atau penterjemah.

Namun, tidak ramai yang sanggup menghabiskan masa mempelajari banyak bahasa, cuma sekadar bahasa ibunda seperti bahasa Malaysia dan Inggeris.

Bagi anak muda ini, Shahabudeen Jalil Kamarul Jaman, 29, beliau menganggap keperluan itu satu cabaran dan menjadikannya sebagai satu keseronokan melayari hidup kerana memberi banyak pengetahuan, apatah lagi kini lebih fokus kepada perniagaan pada peringkat global.

Walaupun usianya masih muda, anak kelahiran Alor Star, Kedah ini mengakui penguasaan pelbagai bahasa dunia adalah 'modal' membawanya merantau ke seluruh pelusuk dunia mencari pengalaman dan ilmu perniagaan.


Kini, Shahabudeen menguasai tujuh bahasa dan terus berminat untuk menambah ilmu yang ada.

Selain bahasa Malaysia, Inggeris dan Tamil, beliau juga menguasai bahasa Jerman, Russia, Mandarin dan terkini sedang belajar bahasa Arab. Tujuh bahasa yang dikuasai itu membolehkannya merantau ke semua negara yang menggunakan bahasa berkenaan tanpa berhadapan masalah komunikasi.

"Ia menyeronokkan. Walaupun tidak sampai ke tahap pakar bahasa, ia memadai sekiranya jika faham, boleh bertutur dalam perbualan asas kerana kelebihan ini sangat menguntungkan ketika berurusan dengan mana-mana individu.

"Paling penting ialah sentiasa berkomunikasi, mempraktikkan ilmu itu, menonton filem atau rancangan televisyen dalam bahasa asing. Cuba praktikkan, cuba faham apa yang diperkatakan," katanya.


Beliau menggunakan kelebihan itu sebagai modal menjalankan perniagaan iaitu membawa rombongan peniaga Melayu ke China dan Vietnam. Kini lebih terarah ke Korea Selatan dalam usaha mengembangkan peluang perniagaan.

Mengakui beliau gemarkan penguasaan bahasa, keluarganya memang menggalakkan beliau menguasai bahasa asas iaitu bahasa Malaysia, Inggeris dan Tamil manakala bahasa Jerman dan Mandarin dipelajari ketika masih menuntut.

"Perlu diakui, bahasa Mandarin boleh dianggap bahasa utama dunia berdasarkan penduduk China yang kini melebihi 1.3 bilion orang.

"Jika kita dapat menguasai bahasa itu, ia sudah pasti memudahkan kita menjalankan urusan perniagaan di negara itu," katanya.

Shahbudeen berkata, ketika di China, beliau banyak menggunakan peluang bergaul dengan peniaga di sana untuk mempraktikkan kemahiran bahasa.

"Pendekatan yang saya ambil itu secara tidak langsung membantu saya rapat dengan mereka," katanya.

Berikutan boleh menguasai bahasa Mandarin, katanya, beliau lebih mudah berurusan dengan peniaga di negara itu tanpa perlu menggunakan khidmat orang tengah.

Selain itu, ia juga boleh mengelakkan beliau daripada ditipu dan memudahkan urusan tawar menawar.

Selepas memperoleh rakan perniagaan yang ramai di China, Shahabudeen menggunakan kelebihan itu untuk berkongsi pengalaman dan pengetahuan mengenai selok belok urusan perniagaan di negara berkenaan dengan pemborong Bumiputera di negara ini.

"Saya mengadakan kursus khas untuk mereka yang minat berurusan di China. Saya memperkenalkan "Kursus Memborong di China" dan "Rombongan Memborong ke China" berjaya membuka jalan kepada pemborong Melayu untuk menjadi pemborong terus dari sumber sama ada dari China, Vietnam, India, Korea Selatan atau negara lain," katanya.

Hasilnya, beliau melatih hampir 200 pemborong Melayu dan terdapat kira-kira 40 pemborong yang berjaya menjadi pemborong di China.

"Ini satu ibadat untuk umat Islam iaitu berkongsi ilmu dan saya cuma jalankan sebahagian kecil daripada amanah itu. Sebab itu saya galakkan pemborong Melayu supaya jangan segan untuk mempelajari bahasa asing. Peringkat awal memang kekok, tetapi ia akan berubah menjadi satu keseronokan.

"Saya pernah merantau seorang diri ke Eropah pada 2006 sebelum ke New Zealand, 2007 dan Russia pada tahun lalu untuk mencari ilmu serta peluang memasarkan perniagaan. Pada usia 19 tahun, saya sudah mula menjalankan urusan mengimport pelbagai produk dari Bangkok, Thailand dan Vietnam," katanya.


Mohd Azis Ngah
azis@bharian.com.my/ berita harian online

Comments :

0 comments to “BELAJAR PELBAGAI BAHASA DI KURSUS KHAS”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com